Media maken op school

Over ons

Stichting De Jeugd Van Nu wil de veerkracht en het maatschappelijk bewustzijn van de jeugd in Nederland bevorderen door de inzet en ontwikkeling van eigen multimediaal en communicatief talent.

De Jeugd Van Nu is in 2019 opgezet door Thomàsz Lin, directeur van videoproductiebedrijf LINe Up Media. Na 20 jaar werken in de media en journalistiek, vond Lin het tijd om zijn kennis en kunde over content door te geven aan jeugdige enthousiastelingen. Maar dan wel met een hoger doel.

Omdat Lin vader van twee opgroeiende kinderen dagelijks ziet hoe belangrijk het is om de veerkracht en het maatschappelijk bewustzijn onder jongeren (10-23) jaar te verhogen. Dat doet De Jeugd Van Nu, door maatschappelijke thema’s te adresseren op een toegankelijke manier. Namelijk: door jongeren zelf met de onderwerpen aan de slag te laten gaan, met het maken van content. De jongeren maken zelf verhalen en video’s, kortom: content door en voor jongeren.

Team

Het begeleidingsteam van De Jeugd Van Nu bestaat uit verschillende professionals: 

  • Jongerenbegeleider
  • Journalist 
  • Cameraman/vrouw
  • Redacteur
  • Regisseur
  • Vormgever / Editor
  • Mogelijke andere specialist(en)

Mediaweek

De Jeugd Van Nu presenteert: De Mediaweek. Deze is bedoeld om jongeren actief met media te laten werken en liefst met een gezamenlijk doel. Bijvoorbeeld ter promotie van de school en/of zichtbaarheid bij potentiële nieuwe leerlingen.

Het leven bestaat uit media, de afgelopen jaren is dat alleen maar toegenomen. Denk aan alle social media platforms mobiele mogelijkheden en uren film die mensen per dag uploaden. Maar hoe vertel je een goed verhaal? welk platform zet je in om je doelgroep te bereiken? Allerlei vragen waar we tijdens de mediaweek al werkend achter komen. Leerlingen/jongeren gaan media maken voor hun eigen school of project onder leiding van professionele mediamensen. Naast praktijklessen worden er ook gastlessen gegeven door professionals.  

Een mediaweek bestaat vooral uit producten maken inclusief de voorbereiding. 

Een mediaweek bestaat uit vijf dagen die vol in het teken staan van media. Bij sommige modules kan het mogelijk zijn dat er buiten schooltijden wordt gewerkt. Het is ook mogelijk om in een trimester van 9 weken elke week een lesblok te geven. Wij leveren docenten en benodigde materialen. 

Van tervoren is er een oriëntatie met de schoolleiding, welke media elementen moeten in deze week aan bod komen?  Welke eindresultaten zijn er gewenst? Wat is het doel van de mediaweek?