Taalplezier tussen jong en oud.

Ben je helemaal mesjogge!? Yolo! Wie weet wat een platvink is, of een autopet? En wat betekent konkelefoezen en achenebbisj? Taal vernieuwt zich voortdurend; woorden verdwijnen en nieuwe woorden komen erbij. Kinderen en ouderen wisselen taal en woorden met elkaar uit. Met opa’s of oma’s en met ouderen in een verzorgingshuis uit de buurt.

In drie lessen werken de kinderen aan ‘Een tas vol woorden’ met kunstdocent Suzy van Schaik. In het onderzoekende deel gaan kinderen ouderen een brief schrijven. Ze vragen in een rijk versierde brief ouderen naar typische woorden van vroeger.
Zo ontstaat er een verzameling van woorden waaruit de kinderen een oud woord en een nieuw woord kiezen. De betekenis gaan ze verbeelden met typografie in een woordbeeld. Ze leren over handlettering en grafische vormgeving. De twee gekozen woorden worden vereeuwigd op een hippe, stoffen tas. En wie weet loopt er straks een oude dame met een tasje rond met ‘Skeer’ erop, en aan de andere kant ‘Belhamel’!

Dit project beslaat 3 lessen van 90 minuten.

Wat moet je weten

Burgerschap & persoonlijke ontwikkeling, Kunst & cultuur
Groep 6, Groep 7, Groep 8
Tijdens schooltijd
In en om de school
Tijdsduur: 1,5 uur
Kort (2-5 weken)
(Exacte periode in overleg met de school)
Assistent
Kerndoelen: 5, 9, 12, 34, 54, 55

Kosten

Prijsvorm: Per groep, per programma

Over de aanbieder

Al ruim 22 jaar ontwikkelt De Rode Loper op School cultuureducatieprojecten samen met kunstenaars en kunstinstellingen. De kunstlessen sluiten aan op de omgeving van het kind en de actualiteit. Kunst dichtbij, kunst een krachtig middel om te leren!